Content met content

/
0 Comments
Over het belang van goede content voor je website




Waar ik in mijn vorige blog vooral uitweidde over de ‘achterkant van de website’, in de vorm van responsive websites, wil ik in deze blog de aandacht vestigen op de inhoud van een website: de content. Content volgens Wikipedia: de inhoud of het eindresultaat van een dienst of product, bijvoorbeeld van een webpagina, e-mail, database of tv-programma. Voor een website is content tweeledig: tekstuele content versus visuele content, in de vorm van foto’s en video’s.

Het belang van goede content

We hebben het in het verleden bij Mindworkz meermaals meegemaakt: een klant is niet meer tevreden met een oude website en de portemonnee wordt getrokken voor een nieuwe website. Naar de wensen van de klant worden allerlei prachtige stukjes techniek toegevoegd aan een degelijk frame van de website: van full responsive tot een blog-entry en van professionele formulieren tot social media koppelingen. Niets is te gek en the sky is the limit. Naar de professionele maatstaven van Mindworkz wordt de website opgeleverd en gedurende dit proces rijst de vraag: wie gaat er aan de slag met de content van de website? In veel gevallen krijgen we als antwoord: ‘ach, we kunnen de teksten van onze vorige website wel kopiëren toch? En we hebben ergens ook nog wel oude foto’s staan. Dat komt wel goed.’ Soms horen we: ‘ik ken nog iemand, een vriend van de familie, die schijnt wel een paar zinnen fatsoenlijk Nederlands achter elkaar te kunnen plakken. Geen probleem.’

Wij helpen graag een klant van A tot Z met betrekking tot een website en haar vindbaarheid, maar uiteindelijk bepaalt de cliënt zelf wie de invulling van de website verzorgt. We zien echter in teveel gevallen dat de kwaliteit van de content achterblijft, waardoor de gehele investering in de nieuwe website ronduit zonde is. Gebrekkige content zorgt voor gebrekkige vindbaarheid én doet afbreuk aan het imago van het bedrijf.

Vindbaarheid

Goede content is op twee manieren belangrijk voor de vindbaarheid van een website. Enerzijds speelt goede content in op de zoekvragen en zoekthema’s van een gebruiker (van Google). Kortgezegd dient een zoekmachine te ‘begrijpen’ waar jouw (sub)pagina’s over gaan. Hierbij is het van belang om na te gaan wat jouw gebruiker wilt weten over jouw product of dienst, maar is het minstens zo belangrijk om uit te zoeken wat de meest populaire zoekwoorden zijn van Google binnen jouw segment. Aan de hand van deze kennis kun je je teksten optimaliseren, opdat de traffic naar jouw website verhoogd wordt.

Anderzijds zorgt goede content voor een ‘autoritaire website’. Hierbij is het van belang om te weten dat het aantal links dat refereert naar jouw website tevens een grote rol speelt voor de Google ranking. Hoe meer links naar jouw website verwijzen, des te beter je website wordt gewaardeerd, des te hoger je in de Google ranking komt te staan. Goede content is hierin de sleutel, waarbij je kunt denken aan een rits aan mogelijkheden: instructiefilmpjes, blogcreatie, nieuwsberichten, grappige filmpjes, infographics, stijlvolle foto’s, referenties en wat al niet meer.

Optimaal Imago: Teksten

Bovenstaande zaken met betrekking tot vindbaarheid kunnen goed gewaarborgd worden, maar toch afbreuk doen aan het imago je bedrijf of instelling. Hoe? Denk aan taal- en spelfouten, interpunctiefouten, kwalitatief slechte foto’s en waardeloze filmpjes. Onderzoeken hebben uitgewezen dat taal- en spelfouten een grote negatieve invloed hebben op de geloofwaardigheid van de schrijver en op de begrijpelijkheid van een tekst. Heb je eindelijk de bezoekers op je website, geloven ze je niet meer door een overvloed aan fouten…

Uit onderzoek blijkt tevens dat slechte foto’s niet of nauwelijks bekeken worden. Slechte foto’s worden getypeerd als foto’s met een laag contrast, rommelig, druk, teveel lijkend op een advertentie, te veel lijkend op een stockfoto en te weinig relatie met het beschreven onderwerp. Maak met deze kennis het verschil en zorg dat ook de visuele content voor jouw bezoeker de moeite waard is om even bij stil te staan.

Even resumeren: zorg ervoor dat de content van een website eer doet aan de investering én aan het imago, zodat iedere in de website geïnvesteerde euro in de toekomst terug verdiend kan worden. Het schrijven van teksten, het (op)maken van foto’s en het creëren van video’s: het zijn allemaal vakken apart.

Tim Cosson,
Eigenaar Mindworkz




You may also like

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.