Landingspagina’s

/
0 Comments


Waar ik in mijn vorige blog het belang van goede content op websites uiteen heb gezet, wil ik in mijn huidige blog dit onderwerp specificeren op het fenomeen ‘landingspagina’s’. Een korte definitie (want wie zit er in godsnaam te wachten op een lange definitie?): een onafhankelijke, losse pagina binnen je website welke ideaal is om naar te verwijzen vanuit andere media óf je website. Deze landingspagina, niet te verwarren met de term ‘homepagina’, kun je koppelen aan specifieke campagnes die bijvoorbeeld worden ondersteund vanuit social media, Google Adwords of zelfs vanuit offline media als advertenties, posters en QR-codes. Zie de campagne als een trechtermodel, waarbij de landingspagina als uiteinde van de trechter kan worden geïnterpreteerd. Een aantal goede voorbeelden van landingspagina's vind je hier.

Waarom zou je gebruik maken van een landingspagina?

Waarom zou je nog moeite steken in een formidabele landingspagina nadat je al die moeite al hebt gestoken in een uitstekend functionerende website met dito content? In één woord: conversie. De landingspagina dient, met één doel voor ogen, conversie te bewerkstelligen voor een specifieke campagne. Dit kan betrekking hebben op allerlei doelstellingen zoals sales genereren, leadgeneratie, datacollectie of informatieverstrekking. De landingspagina dient direct aan te sluiten op de advertentie of campagne, zodat de bezoeker overtuigd en geactiveerd wordt en nagenoeg geen drempel meer hoeft te overwinnen om tot de beoogde actie over te gaan.

Wat zijn de eigenschappen van goede landingspagina?

Laten we eens puntsgewijs enkele vereisten van goede landingspagina’s doorlopen:

  • Bepaal je doelstelling en pas hier je conversieformulier op aan. Is je doelstelling mailadressen vergaren? Het klinkt overbodig, maar vraag dan niet om een telefoonnummer. Zorg dat de drempel voor een bezoeker zo laag mogelijk is en elimineer alle overbodige velden.
  • Zorg voor zo min mogelijk afleiding op je landingspagina. Less is more. Schoon je pagina zoveel mogelijk op en zorg ervoor dat de call-to-action, de conversie, centraal staat en opvalt. Bekijk ook zeker je landingspagina op een smartphone en/of tablet. Dat de pagina op een laptop perfect wordt weergegeven, wil nog niet zeggen dat deze goed uit de verf komt op een kleiner scherm.
  • Bekijk het kleurgebruik van je pagina kritisch en zorg voor interactieve buttons. Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat bijvoorbeeld de kleur oranje activerend werkt en dat de kleur blauw kalmte bewerkstelligt. Op deze manier kun je kleuren gebruiken om bepaalde emotionele of activerende reacties te veroorzaken. Doe je voordeel met deze kennis en richt aan de hand hiervan je pagina in. Tevens zorgen interactieve buttons, die bijvoorbeeld van diepte of kleur veranderen op het moment dat je hier met de muis over gaat, voor nog meer nadruk op de call-to-action.
  • Geef de bezoekers van je pagina een gevoel van urgentie. Deze eigenschap kun je op twee manieren interpreteren. Enerzijds kun je bijvoorbeeld gebruik maken van een aflopende timer, waardoor duidelijk wordt dan een bepaalde aanbieding beperkt geldig is. Anderzijds bestaat de mogelijkheid dat een aangeboden dienst of product een zeker probleem dient op te lossen. Dit probleem dient kort en krachtig omschreven te worden, waarbij de bezoeker aangespoord wordt tot een bepaalde handeling (zoals het achterlaten van contactgegevens).
  • Creëer social proof op je landingspagina. Kortgezegd betekent dit dat de beoogde boodschap dient te leunen op ervaringen van andere personen of bedrijven. Hierbij kun je denken aan het tonen van logo’s van bedrijven in de vorm van referenties, het aanhalen van één of meerdere quotes of presenteren hoeveel personen reeds gebruik gemaakt hebben van een bepaalde aanbieding. Een aanbieding van een saaie stofzuiger ziet er toch een stuk interessanter uit als deze al 30.000 keer verkocht is…
  • Als laatste, maar zeker niet als minste: meten is weten! Meet de resultaten van je landingspagina om zaken inzichtelijk te maken. Denk hierbij aan zaken als aantal bezoekers versus aantal conversies of doorgebrachte tijd op je landingspagina. Twijfel je tussen twee opties? Doe een A/B test, een simplistisch marktonderzoek waarmee men ondervindt welke van twee opties de beste methode is, en ondervind welke pagina het beste werkt.

Er zijn legio voorbeelden te vinden op het Internet van hele goede, maar ook helaas hele slechte landingspagina’s. De uitgangspositie van Mindworkz: doe iets goed of doe het niet. Als je van plan bent om gebruik te maken van een campagne, koppel deze dan aan een goed ingerichte landingspagina, opdat de return of investment geoptimaliseerd wordt en je geen geld aan het weggooien bent.


Tim Cosson,
Eigenaar Mindworkz



You may also like

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.