Inbound Marketing: een introductie

/
0 Comments


In mijn nieuwe blog wil ik jullie graag meenemen in de wereld die ‘inbound marketing’ heet. Inbound marketing volgens Wikipedia: “word gevonden door potentiële klanten vanuit de doelgroep, zonder deze te storen met traditionele marketinginstrumenten, als advertenties, direct mailing, cold calling en cold canvassing (= koude acquisitie, red.)”. Gevonden worden door potentiële klanten, zonder gebruik te maken van intensieve trajecten en deze traditionele instrumenten, wie wil dat nou niet? Maar wat betekent dat precies? Op welke manier maakt Inbound Marketing offertetrajecten zoveel goedkoper en efficiënter? En de hamvraag: hoe dat te bewerkstelligen?

In deze blog presenteer ik een stapsgewijze, overzichtelijke introductie van Inbound Marketing. Deze vorm van Marketing kent dermate verschillende facetten, welke ik in de loop van mijn komende blogs volledig uiteen ga zetten.

De oorsprong

De tijd van koude acquisitie, koud bellen en met je verhaal langs de deuren gaan is verleden tijd -of zouden verleden tijd moeten zijn. Het genereren van klanten op deze klassieke wijze zorgt als vanzelfsprekend voor (te) dure offerte trajecten. Daarnaast, en zeker niet te onderschatten, is het genereren van klanten op deze manier niet bepaald leuk, voor opdrachtgever noch –nemer. Wie vindt het bijvoorbeeld fijn om telefoontjes te doen naar bedrijven die niet of nauwelijks op je zitten te wachten? En vanuit het andere perspectief: wie zit er nog te wachten op een telefoontje van een partij die je iets te slijten heeft?

Inbound marketing vertelt daarentegen het verhaal van ‘verdiende aandacht’ met een duurzaam effect. Het doel van deze pullvorm van marketing is om met je bedrijf, onder andere aan de hand van kwalitatieve content (zie blog: content met content), een autoriteit te worden op je vakgebied waardoor potentiële klanten automatisch worden aangetrokken naar je bedrijf. Dit klinkt als een ABC’tje, maar heeft nog flink wat voeten in de aarde. Onderstaand presenteer ik een overzichtelijk stappenplan over het hoe en waarom van deze strategie.

Inbound Marketing: een stappenplan


Inbound marketing vertelt een verhaal van vijf te definiëren (doel)groepen, versus vier gewenste handelingen. Deze vijf doelgroepen doorlopen een stappenplan en worden als volgt omschreven, tevens weergegeven in de bijgevoegde afbeelding:

  1. Vreemdelingen: de doelgroep die nog niet bekend is met je product of dienst, waar al dan niet een latente behoefte voor je product of dienst aanwezig is.
    • Deze doelgroep wil je aan de hand van goede content, in de vorm van bijvoorbeeld blogs, zoekmachineoptimalisatie (SEO) en een sterk social media beleid, aantrekken naar je website. Als vanzelfsprekend is het een basisvereiste dat de website perfect in orde is.
       
  2. Bezoekers: de bezoekers van je website.
    • Op het moment dat de zogeheten vreemdeling eenmaal bezoeker is op je website, is een bepaalde actie van de klant gewenst. Natuurlijk is het belangrijk dat potentiële klanten kennisnemen van je bedrijf, maar nog veel meer zijn we op zoek naar leads in de vorm van concrete data (als mailadressen en NAW-gegevens). De volgende stap: converteer de bezoeker van je website tot leads middels een sterke landingspagina, goede call-to-actions en overzichtelijke formulieren (zie blog: landingspagina’s).
       
  3. Leads: bezoekers waarvan data is vergaard middels bovengenoemde stappen. Als vanzelfsprekend kunnen deze leads ook via andere kanalen, als mond-tot-mond reclame en netwerken, verkregen worden.
    • De volgende, maar zeer zeker niet de laatste stap: de lead transformeren tot klant. Hulpmiddelen die deze stap faciliteren zijn e-mailmarketing, het gebruik maken van Customer Relationship Management (klant- en relatiegegevenssystemen) en een sterke samenwerking tussen het marketing- en salesteam.
       
  4. Klanten: de leads die een product of dienst bij je hebben afgenomen.
    • Bedrijven zouden de vlag uit kunnen gooien als een lead is getransformeerd tot een klant, maar inbound marketing houdt hier niet op. Deze klanten dien je namelijk te behagen en te behouden. Een klant die méér dan tevreden is wordt namelijk een terugkerende klant en/of ambassadeur van je bedrijf. Manieren om dit te bewerkstelligen zijn surveys, gepersonaliseerde call-to-actions en op-maat-gemaakte content.
       
  5. Ambassadeurs: de mensen of bedrijven die niet alleen klant zijn, maar meerdere producten of diensten bij je afnemen. Tevens zal deze categorie het verhaal van je bedrijf doorvertellen aan de zogeheten vreemdelingen, bezoekers of leads, waardoor het stappenplan van voor af aan begint.
Diegenen die tussen de regels kunnen lezen hebben het in de gaten: inbound marketing is een strategie voor de lange-termijn, gekoppeld aan een sterke visie. Het zal blijken dat de ene stap gemakkelijker te verwezenlijken is dan de andere, maar uiteindelijk zal deze vorm van marketing de traditionele marketingmiddelen overstijgen. Nieuwe technologieën en platforms vergemakkelijken het personaliseren van content, boodschappen en data, waardoor je als bedrijf relevanter dan ooit kunt (en moet?) zijn. Vandaar dat ik in mijn komende blogs dieper in zal gaan op specifieke facetten van inbound marketing, opdat ik de trouwe lezers van mijn blogs concrete handvaten kan bieden op het gebied van deze verbeterde manier van marketing voeren.

To be continued…


Tim Cosson,
Eigenaar Mindworkz 


You may also like

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.