Inbound Marketing: het aantrekken van vreemdelingen

/
0 Comments
In mijn vorige blog ‘Inbound Marketing: Een introductie’ leg ik kort en krachtig de urgentie en essentie van Inbound Marketing (IM) uit. Tevens ga ik inleidend in op de methodiek, de verschillende stappen van IM, beëindigend met de concrete belofte dat ik in mijn komende blogs het gehele model uitgebreid ga uiteenzetten.

Belofte maakt schuld. Als IM op de juiste manier wordt geïmplementeerd, zal deze verbeterde manier van marketing zorgen voor meer klanten tegen minder kosten. Vandaar dat ik ruimschoots de tijd en ruimte wil nemen om alles helder en duidelijk uit te leggen.

Bijgevoegde afbeelding, eveneens gepresenteerd in mijn voorgaande artikel, vormt de leidraad voor IM. Laat ik, wel zo gemakkelijk, bij het begin beginnen: de vreemdeling die aangetrokken moet worden tot je website.


Vreemdelingen

De vreemdeling wordt omschreven als een groep personen die nog niet bekend is met je dienst of product, waarvan je zou willen dat deze dat wel zouden zijn. Om deze vreemdeling bekend te laten worden met je bedrijf, dien je pullstrategieën toe te passen, opdat deze doelgroep naar je website wordt getrokken. Als vanzelfsprekend wil je niet iedere vreemdeling naar je website trekken (dat zal verdomd lastig worden), maar ben je op zoek naar díe personen waarvan de kans het grootst is dat ze geconverteerd worden tot leads. Om meer inzicht te krijgen in krijgen in die doelgroep, ga je op zoek naar jouw ideale klant, aan de hand van buyer personas.

Buyer personas

Het ontwikkelen van buyer personas is cruciaal om te ondervinden wie daadwerkelijk je (potentiële) klanten zijn. Tony Zambito, de ontwikkelaar van de term, omschrijft buyer personas als ‘op onderzoek gebaseerde, gemodelleerde representaties van ideale klanten’. Simpel gezegd maak je een schets van je droomklant om deze persoon tot leven te brengen, aan de hand van vragen als:

  • Wie zijn je klanten?
  • Wat willen ze bewerkstelligen?
  • Wat voor doelen drijft ze?
  • Hoe denken ze?
  • Hoe kopen ze hun product of dienst?
  • Waarom kiezen ze voor aankopen?

Het opstellen van deze personas gaat dus veel dieper dan het verzamelen van een aantal demografische gegevens. Het tegenovergestelde is het geval: je gaat proberen om je ideale klant binnenstebuiten te keren om op deze manier te ondervinden wat de problemen, uitdagingen en motieven van deze persoon zijn. Deze buyer personas vormen de fundamenten van IM. Op basis van deze (fictieve) personen stem je namelijk je content af en kies je op welke kanalen je actief aan de slag gaat.

Wil je een lijst met uitstekende voorbeelden van buyer personas, stuur dan een mail naar info@mindworkz.nl.

De middelen

Nu duidelijk is wie je ideale klanten zijn, is het zaak om je content en kanalen af te stemmen op deze personen. Want waarom zou je energie steken in content welke niet de juiste doelgroep aanspreekt en actief gaan op kanalen waarop niet de juiste mensen actief zijn? Een selectie van uitstekende middelen om vreemdelingen te aan te trekken naar je website is:

  • Blog creatie. Het schrijven van blogs is bij uitstek een uitstekend middel om vreemdelingen naar je website te trekken. Blogs geven je de ruimte om educatieve content te schrijven welke aansluit op de doelen, uitdagingen, denkwijzen en vragen van je buyer personas. Tevens bieden blogs je de mogelijkheid om op subtiele wijze het imago van je bedrijf te onderstrepen en uit te dragen.


  • Zoekmachine optimalisatie (SEO). Los van het feit of je IM wilt bedrijven, is SEO anno 2016 een niet te onderschatten factor. Bijzonder veel koopprocessen starten online, aan de hand van een zoekmachine als Google. Op het moment dat dit traject door je potentiële bezoeker wordt ingezet, dien je als bedrijf prominent in beeld te zijn en snel gevonden te worden. Verschillende factoren dragen bij aan de optimalisatie van jouw website voor een zoekmachine. Des te beter je voldoet aan onderstaande vragen, des te hoger zal je website scoren in de Google ranking.
    • Is jouw website al dan niet responsive? Bekijk mijn blog over responsive pagina’s om hierover meer te weten te komen.
    • Speel je in op de zoektermen van je potentiële bezoekers?
    • Is de content op je website geoptimaliseerd? Bekijk mijn blog over content om meer te lezen over dit onderwerp.
    • Zijn er voldoende externe links die verwijzen naar jouw website?
    • Zijn de technieken achter je website up-to-date en ‘google-proof’?

  • Sociale media. Ook sociale platforms zijn anno 2016 niet meer weg te denken uit de algemene externe communicatie van jouw bedrijf. Sociale media zijn uitermate geschikt om IM te voeren. Je opgemaakte content kan namelijk uitstekend worden gepresenteerd op deze kanalen en je kunt de conversatie aangaan met je (potentiële) doelgroep. Wederom vormen de buyer personas de leidraad van je werkzaamheden op sociale media: op welke platforms zijn deze personen actief en in welke content zijn deze personen geïnteresseerd? Je kunt natuurlijk als een idioot actief gaan op alle platforms die voor handen zijn, maar waarom zou je je energie steken in een platform als Instagram, als jouw buyer persona vooral actief is op LinkedIn?

Indien bovenstaande middelen op de juiste manier worden ingezet, toegespitst op je opgemaakte buyer personas, zul je zien dat jouw content een aanzuigende kracht heeft op de vreemdelingen. Ofwel: de vreemdeling wordt een bezoeker van je website. Als vanzelfsprekend ben je er dan nog niet: de bezoeker van je website dient geconverteerd te worden tot lead en getransformeerd te worden tot klant, alvorens je van je klant een ambassadeur maakt.

In mijn volgende blog zal ik dieper ingaan op de volgende stap in het IM model: het converteren van de bezoeker tot lead. Mocht je naar aanleiding van mijn blogs begeleiding wensen op het gebied van Inbound Marketing (of op overige gebieden van online marketing), schroom dan niet om contact op te nemen met Mindworkz!

Tim Cosson,

Eigenaar Mindwokz


You may also like

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.