Inbound Marketing: het converteren van bezoekers

/
0 Comments
Deze blog gaat verder waar mijn vorige blog is gebleven, de volgende belangrijke stap in het proces van Inbound Marketing (IM): het converteren van de bezoekers van je pagina tot leads (zie afbeelding). De eerste stap in het proces van IM is gelukkig reeds gezet: de vreemdeling heeft kennis gemaakt met je dienst of product en is (middels bijvoorbeeld een sterk social media-beleid) beland op je website. Ofwel: de vreemdeling is geen vreemdeling meer, maar is een bezoeker van je pagina.

Ben je vergeten hoe je de vreemdeling in godsnaam naar je website krijgt? Lees dan mijn vorige blog hier. Ben je de essentie en urgentie van Inbound Marketing vergeten? Klik dan hier voor een opfrissing.

Het converteren van bezoekers

Tijd voor de volgende stap binnen het proces van IM: het converteren van je bezoekers tot leads. Want wat heb je aan bezoekers van je website waar je vervolgens nooit meer iets van hoort of waar je niks mee kunt doen? Honderden of duizenden hits per week is hartstikke fijn, maar we willen graag een brug slaan met de bezoekers van onze pagina. Het verkrijgen van contactgegevens in de vorm van een mailadres van de bezoeker is minimaal vereist om zo’n brug te slaan, maar hoe krijg je de bezoeker van je pagina’s zover dat ze hun waardevolle data aan jou overdragen? Ofwel: wat is er voor ruilmiddel nodig om de bezoeker hun waardevolle valuta (hun data) aan je te geven? In veel gevallen dient er een ruilmiddel in de vorm van een beloning gegeven te worden. Deze beloning kan gegoten worden in de vorm van waardevolle content (zoals e-books, whitepapers of interessante nieuwsbrieven) welke interessant is voor jouw bezoekers, je buyer personas.

De middelen

Hierbij presenteer ik een lijst van hulpmiddelen die het vergaren van de data van je bezoekers vergemakkelijkt:
  • Formulieren: wellicht de meest bekende manier voor bezoekers om informatie achter te laten, maar daarom niet minder noemenswaardig. Zet de invulformulieren van je pagina aandachtig in elkaar en elimineer alle overbodige velden. Verlaag de drempel tot het achterlaten van data door bijvoorbeeld enkel te vragen naar mailadres of telefoonnummer. 
  • Call-to-actions: call-to-actions zijn activaties, veelal in de vorm van knoppen of links welke je bezoekers aanmoedigen tot het ondernemen van actie, zoals ‘Download een E-book’ of ‘Woon een gratis seminar bij’. Als je niet genoeg call-to-actions hebt of als je call-to-actions niet aanlokkelijk genoeg zijn, zal het genereren van leads lastig zijn. Presenteer deze call-to-actions op een aantrekkelijke manier en zorg ervoor dat deze ‘knoppen’ interactief gepresenteerd worden (door ze bijvoorbeeld van kleur of diepte te laten verspringen op het moment dat je met je muis over de knop gaat).  
  • Landingspagina’s: een veelal onderschatte tool is de landingspagina. Relatief vaak wordt gebruik gemaakt van specifieke campagnes om de vreemdeling aan te trekken tot je algemene pagina. Je algemene pagina is echter gericht op de algemene bezoeker, terwijl een landingspagina is ingericht aan de hand van een specifieke campagne, waar de call-to-action voldaan dient te worden. De landingspagina is het uiteinde van een trechter, waarbij de input van de trechter wordt gegenereerd uit social media, nieuwsbrieven, offline communicatie, call-to-actions, etc. Deze landingspagina dient aan verschillende eisen te voldoen:
    • Inspelen op de doelstellingen van de campagne;
    • Al het overbodige elimineren; 
    • Urgentie en essentie creëren.

    Deze blog biedt helaas te weinig ruimte om hier (nog) dieper op in te gaan: lees mijn blog over landingspagina’s voor meer diepgang, uitleg en informatie. 

Deze middelen zorgen ervoor dat er data, in de vorm van bijvoorbeeld telefoonnummers of mailadressen, wordt gegenereerd vanuit de bezoekers van je website, ofwel: de bezoekers worden geconverteerd tot leads. Maar let wel: zorg dat je overzicht houdt in alle verzamelde data middels een centrale database. Maak tevens onderscheid tussen verschillende type data, opdat je in de toekomst relevante content kunt verspreiden voor je leads. Een lead die is gegenereerd vanuit campagne A, dient in de toekomst voorzien te worden van content die te maken heeft met campagne A. Campagne B kan compleet andere doelstellingen hebben, waardoor leads gegenereerd uit campagne B helemaal niet zitten te wachten op informatie omtrent A. Niet alleen de content speelt hierin een rol; het kanaal is tevens van belang. Piet wil wellicht het liefst gebeld worden; terwijl Henk iedere maand een mailtje wilt ontvangen. Moraal van dit verhaal: zorg ervoor dat de vergaarde data optimaal wordt benut door ze op de juiste manier op te slaan en te ordenen.

Door bovenstaande toe te passen, wordt de volgende mijlpaal in het proces van IM behaald: het vergaren van data. Maar zelfs dan zijn we er nog lang niet: want wat te doen met de vergaarde leads? Hoe gaan we er voor zorgen dat de leads worden getransformeerd tot (terugkerende) klanten? Daarover meer in mijn volgende blog: het transformeren van leads.

Heb je tot die tijd vragen over het toepassen van IM op jouw bedrijf? Of wil je vrijblijvend meer informatie over verschillende toepassingen van online marketing, uitgevoerd door Mindworkz? Neem dan contact met ons op.

To be continued.

Tim Cosson,

Eigenaar Mindworkz.



You may also like

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.