Inbound Marketing: Hoe zet je leads om naar klanten.

/
0 Comments
Zoals je van me mag verwachten gaat deze blog verder waar mijn vorige blog gebleven was. In mijn voorgaande blog zette ik uiteen hoe je Inbound Marketing (IM) strategieën kunt toepassen op het gebied van het converteren vanpaginabezoekers tot leads, inclusief de waarde van het ordenen van data.



In deze nieuwe blog bewandelen we de volgende stap in het IM proces: het transformeren van leads tot klanten.

Op het moment dat je bij deze stap in het IM proces bent aangekomen, ben je het juiste pad aan het bewandelen. De vreemdelingen zijn geen vreemdelingen meer, maar hebben aan de hand van de juiste tools je pagina bezocht en hebben zelfs data achtergelaten (in de vorm van bijvoorbeeld mailadressen) middels sterke landingspagina’s of dito formulieren. Deze data zijn geen lukrake leads, aangezien je aan de hand van de juiste buyer personas passende content hebt verspreid en relevante leads hebt verzameld. Ofwel: je hebt data vergaard van je potentiële ideale klanten. Deze data is, vanzelfsprekend, al van nature waardevol, maar wordt pas daadwerkelijk van waarde als de lead wordt getransformeerd tot klant.

De hamvraag is natuurlijk: hoe doet je dat, een lead transformeren tot een klant?

De middelen

Een selectie van tools om dit te bewerkstelligen is:

Customer Relationship Management (CRM)

In mijn vorige blog heb ik reeds benadrukt dat databeheer essentieel is in het proces van IM. CRM, gegoten in het juiste systeem welke bij jouw organisatie past, kan je hier uitstekend bij helpen.

Een CRM-systeem zorgt ervoor dat alle relevante data, in de vorm van contactgegevens, achtergronden, kanalen, etc., beschikbaar is voor alle personen binnen een organisatie.

Ofwel: met één klik kom je erachter dat Klant A bereikbaar is via mail, geïnteresseerd is in tuingereedschap, al 7 jaar klant bij je is en interesse heeft in nieuwsbrief type C.

Zonder overbodige interne communicatie kunnen de afdelingen binnen je team, zoals de klantenservice, de salesafdeling en het marketingteam aan de hand van een Customer Relationship Management-tool efficiënt met elkaar werken.

Closed Loop Rapportage

Dit element sluit aan bij het CRM: dit betreft namelijk de analyse van de communicatie en samenwerking tussen het marketing- en het salesteam.

De trechter van IM wordt, zoals eerder vermeld, door het marketingteam gevuld met data en leads, maar uiteindelijk dient de salesafdeling de leads te transformeren tot klant. Een closed loop systeem kan bijvoorbeeld analyseren welke content een lead heeft gedownload of welke links in een nieuwsbrief zijn aangeklikt.

Op deze manier kunnen de profielen van de leads nog beter gevormd worden en kun je deze voorzien in aansprekende content en de juiste aanbiedingen.

E-mail marketing

E-mailmarketing is een fossiel onder de marketingmiddelen, maar nog steeds een bijzonder effectieve tool. In principe kan deze vorm van marketing toegepast worden op meerdere stappen binnen het proces van IM, maar deze is het effectiefst bij het transformeren van je leads.

Aan de hand van de juiste CRM en een efficiënte Closed Loop Rapportage weet je nu precies waar je ideale klanten, je buyer personas, in geïnteresseerd zijn en op welke aanbieding, product, dienst of content ze zitten te wachten.

Je leads kunnen middels nieuwsbrieven voorzien worden van specifieke, relevante content waardoor er een vertrouwde basis ontstaat tussen de lead en jouw bedrijf. Vervolgens kan deze lead getriggerd worden aan de hand van het presenteren van de juiste aanbieding of product, opdat deze lead getransformeerd is tot klant.

Emailmarketing kan bijzonder efficiënt uitgevoerd worden, middels geautomatiseerde datavergaring, automatische nieuwsbrieven en een vaste huisstijl.

En nu?

Als je goed tussen de regels door hebt gelezen, heb je gemerkt dat het van essentieel belang is dat de interne communicatie tussen het marketing- en salesteam zo efficiënt mogelijk verloopt, opdat leads worden voorzien van de juiste content en triggers.
Op het moment dat je merkt dat er data van leads of klanten verloren gaat, of dat de interne communicatie te veel tijd en energie vergt, is het van essentieel belang om bepaalde zaken te verbeteren en te automatiseren middels een CRM-systeem en Closed Loop rapportage. Zulke systemen hoeven zeker niet duur te zijn en zullen je meer opleveren dan ze kosten. Ben je geïnteresseerd in zo’n systeem? Vraag dan vrijblijvend een gesprek aan om te zien op welke manier wij je kunnen helpen.

Welnu. Bovenstaande middelen, gecombineerd met de voorgaande stappen van het proces van Inbound Marketing, hebben er voor gezorgd dat je klanten hebt gegenereerd. De vlag mag uit, de reis naar de Bahama’s mag geboekt worden en je kunt lekker genieten vanuit je luie stoel. Niets is echter minder waar: het proces van IM houdt hier namelijk niet op. Met klanten zijn we natuurlijk tevreden; met terugkerende klanten zijn we veel gelukkiger. Sterker nog: terugkerende, tevreden klanten welke ambassadeurs van je bedrijf worden of zijn is het hoofddoel van Inbound Marketing. In mijn volgende blog weidt ik hier verder over uit.

Mocht je vragen of opmerkingen hebben over mijn blogs, over online marketing, over Inbound Marketing of wil je gewoon eens vrijblijvend praten over de diensten van Mindworkz, dan staan we natuurlijk voor je klaar.

Tim Cosson,

Eigenaar Mindworkz 


You may also like

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.