Inbound Marketing: het behouden en behagen van klanten

/
0 Comments
Na een aantal stappen zijn we aangekomen in de laatste fase van het proces van Inbound Marketing (IM)! In principe is deze laatste fase de aanzet tot de eerste hernieuwde stap van IM, maar daarover later meer.



We zijn begonnen met het aantrekken van de vreemdelingen, om deze vervolgens te converteren tot leads, welke op hun beurt werden getransformeerd tot klant. Verschillende tools, zoals e-mailmarketing, buyer personas, social media en landingspagina’s hebben ervoor gezorgd dat we staan waar we staan: we hebben klanten gegenereerd! De vlag gaat uit, high fives worden gegeven en op de lauweren mag worden gerust.

Nou nee. Natuurlijk mag je blij zijn dat je leads hebt getransformeerd tot klanten, maar het proces van IM stopt hier niet. IM gaat verder. Want wat is er beter dan een klant die je product of dienst heeft afgenomen? Een tevreden klant, wellicht zelfs een ambassadeur of promotor, waarvan je weet wat-ie wil en hoe die het wil. De veelgebruikte term upselling is bij IM ook van toepassing: natuurlijk is het van belang om je klantenbestand zo groot mogelijk te maken, maar het is goedkoper en efficiënter om je bestaande klantenbestand beter te bedienen.

IM focust dus onder andere op het beter bedienen van je bestaande klantenbestand: enerzijds zijn we op zoek naar upselling; anderzijds wil je de bestaande klant omzetten tot ambassadeur en promotor van je bedrijf of product.

Er zijn verschillende tools en manieren om dit te bewerkstelligen:

Surveys

Deze klassieke manier van informatie vergaren is nog steeds aan de orde van de dag, zij het geautomatiseerd en gespecificeerd. Wat is een betere manier dan erachter komen wat je klanten willen dan het ze domweg vragen? Naast de surveys zal je bedrijf op allerlei manieren feedback krijgen. Doe daar je voordeel mee en laat je klanten onderdeel worden van je bedrijfsprocessen. Om Sam Walton, oprichter van Walmart te quoten: ‘If you have questions, go to the store. Your customers have the answers.’

Gepersonaliseerde inhoud

Eén van de stokpaardjes van IM, maar zeker niet te onderschatten met betrekking tot bestaande klanten: gepersonaliseerde content bieden. Middels de eerste drie stappen van Inbound Marketing, gecombineerd met de buyer personas, wéét je wie je klanten zijn en wat ze willen. Na een aankoop van je klanten dien je de klanten te voorzien van specifieke content, gebaseerd op hun persoonlijke wensen en doelen. Zo kun je ze nieuwe producten presenteren, welke bijvoorbeeld aansluiten bij hun eerdere aankoop, aan de hand van slimme call-to-actions.

Sociale monitoring

Zoals eerder aangegeven vormt social media marketing een integraal onderdeel van IM. Het monitoren van je platforms is hierin essentieel. Sociale media zijn bij uitstek geschikte platforms om klanten en ambassadeurs op een subtiele manier voor je te laten werken. Iedere like, share, reactie en tag: het zijn constant bevestigingen van handelen van derden. Ofwel: de moderne mond-tot-mond reclame van belangeloze personen. Wederom geldt het credo: voorzie je volgers van relevante content, eveneens toegespitst op het medium waarop je actief bent.

E-mail marketing 

Deze vorm van marketing vormt ook een rode draad in IM, tezamen met gepersonaliseerde inhoud. Los van het feit dat je een klant kunt feliciteren of informeren met een aankoop, is e-mail een perfecte manier voor upselling en gepersonaliseerde content. Was een klant tevreden met graszaad? Misschien is een mailtje over de nieuwste grasmaaier interessant. Heeft een klant een cursus boekhouden gedaan? Wellicht is deze geïnteresseerd in een geautomatiseerd boekhoudpakket.

En nu?

Zo. De laatste stap van IM is gezet. Mag dan nu de vlag uit? Dat mag je doen, maar vergis je niet. De laatste stap van IM is namelijk de aanzet tot de eerste stap: je promotors en ambassadeurs bewerkstelligen namelijk dat er nieuwe vreemdelingen worden aangetrokken tot je website, middels bijvoorbeeld sociale platforms en mond-tot-mond reclame. En laat dat nu net de kracht van IM zijn. Hoe beter je de verschillende stappen van IM verzorgt, des te groter wordt de aanzuigende kracht van het hele proces, waarbij de verschillende stappen elkaar versterken en je autoriteit groter en groter wordt. Een vicieuze cirkel, in het voordeel van jouw bedrijf.

Neem van mij aan dat, mits goed verzorgd, Inbound Marketing in heel veel gevallen alle overige vormen van marketing overbodig maakt. Maar IM is niet iets waar lichtzinnig over gedacht dient te worden: soms is het geen overbodige luxe om voor verschillende stappen, zoals landingspagina’s of social media, expertise van buitenaf in de hand te nemen.

Wil jij een keer, volledig vrijblijvend, met ons om de tafel om de diensten van Mindworkz te bespreken? Vraag dan nu een gesprek aan.



You may also like

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.