Inbound Marketing: inzoomen op de tools

/
0 Comments
Aan de hand van mijn vorige blogs heb ik jullie wegwijs gemaakt in de wereld van Inbound Marketing (IM): dé verbeterde manier van marketing bedrijven. Ik heb achtereenvolgens uiteengezet hoe je vreemdelingen diende aan te trekken; op welke manieren bezoekers geconverteerd dienden te worden; hoe leads tot klant getransformeerd moesten worden; op welke wijze klanten behouden moeten worden, met de aantekening dat het ambassadeurschap voor bestaande klanten essentieel is.



De kaders zijn geschetst en in alle stappen heb ik summier de verschillende tools benoemd die het proces van IM mogelijk maken, vergemakkelijken of verbeteren. Zo heb ik in de eerste stap van IM (het aantrekken van vreemdelingen) de tools ‘blogcreatie’, ‘zoekmachine optimalisatie’ en ‘sociale media’ vermeld. In mijn komende weblogs wil ik inzoomen op deze tools, waarbij in ieder van deze blogs één tool centraal wordt gesteld. Wel zo overzichtelijk.

Te beginnen met de tool ‘blogcreatie’. Jawel, je bent getuige van een metablog: een blog die het belang van bloggen omschrijft en benadrukt. Volg je het nog?

Blogcreatie

Blogs bieden je de ruimte om te schrijven over welk onderwerp je maar wilt aan de hand van welk doel dan ook. Wil je een educatief stuk schrijven over blogcreatie? Het kan. Wil je entertainment bieden over je favoriete huisdier? Geen probleem. Blogs geven je tijd en ruimte om je lezer mee te nemen in jouw belevingswereld. Of andersom: ze bieden je de tijd en ruimte om in de belevingswereld van je lezer te stappen. De mogelijkheden zijn, in beginsel, eindeloos.

In het kader van IM zijn er echter wel enkele spelregels waaraan je dient te voldoen:

  • Bepaal vooraf je positionering en versterk deze aan de hand van je blogs. Blogs bieden je de mogelijkheid om subtiel de boodschap van je bedrijf te verspreiden, maar zorg wel dat deze boodschap helder geformuleerd is. 
  • Schrijf over je segment en schrijf over gekaderde onderwerpen. Bepaal van te voren je onderwerp en de onderwerpen van je alinea’s. Schrijf topicgericht. Ga niet in het wilde weg schrijven, maar bepaal wat je over welke onderwerpen wil vertellen. 
  • Bepaal van te voren de doelstelling van je blog. Wil je een educatief stuk schrijven? Wil je informeren of wil je overtuigen? Of wil je misschien entertainen? Aan de hand van je doelstelling pas je je schrijfstijl aan. 
  • Bepaal van te voren je doelgroep, liefst aan de hand van buyer personas, en pas daar je blog op aan. Waar zit je ideale klant op te wachten? Wat zijn de uitdagingen van je doelgroep? Op welke manier wilt deze benaderd worden? Ga je tutoyeren of vousvoyeren? 
  • Schrijf op basis van een vast ritme. Op een gegeven moment is je doelgroep eraan gewend dat je bijvoorbeeld eens in de maand een blog verspreidt. Zorg dat je aan deze verwachtingen voldoet. 
  • Er zijn geen gekaderde onderzoeken over blog-lengte: een goede blog kan een flink stuk zijn; een slechte blog kan kort en bondig geschreven zijn. Houd er, als vanzelfsprekend, rekening mee dat niemand zit te wachten op ellenlange, langdradige stukken. De aandachtspanne van een websurfend persoon is vaak beperkt. 
  • Verzin een sterke titel. Kortgezegd dient te titel te voldoen aan de volgende aspecten:
    • Simpel en doeltreffend
    • Geschikt voor SEO (in mijn volgende blog meer hierover)
    • Aandacht grijpend
    • Beschrijvend 

    Neem de tijd voor het bepalen van je titel, aangezien dit de eerste aanraking is van je doelgroep met je blog.
  • Zorg dat je je blogs onder de aandacht brengt, middels bijvoorbeeld social media en nieuwsbrieven. Niets is zo zonde als een fantastisch blog, waar flink wat uren in geïnvesteerd zijn, welke niet gelezen wordt.

Niet alleen zullen goede blogs zorgen voor meer traffic naar je website, opdat vreemdelingen aangetrokken worden tot je dienst of product, maar ook bieden blogs je de perfecte mogelijkheid om een flinke steen bij te dragen aan een reeds bepaalde positionering en autoriteit.

Toegegeven: het schrijven van blogs is niet voor iedereen weggelegd. Enige kennis en kunde omtrent de Nederlandse taal, gecombineerd met een flinke dosis creativiteit en welwillendheid om te schrijven zijn vereist. Ik ga er echter gemakshalve vanuit dat ondernemers handelen vanuit passie voor hun vak, waardoor creativiteit, onderwerpen en invalshoeken vaak niet het probleem zijn. Conform fatsoenlijke maatstaven een blog schrijven kan echter wel voor problemen zorgen. Mindworkz biedt bedrijven daarom de mogelijkheid om, aan de hand van concrete invalshoeken en onderwerpen, het schrijven van blogs uit handen te nemen. Wil jij meer weten over deze dienst? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.

Voor hen die niet kunnen wachten: mijn volgende blog zal gaan over zoekmachine optimalisatie (SEO). Een onderwerp waar al veel over gezegd en geschreven is en een zeker niet te onderschatten factor binnen het kader van Inbound Marketing.

Tim Cosson,
Eigenaar Mindworkz



You may also like

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.