Inbound Marketing: de focus op social media

/
0 Comments

Sociale platforms

De voorgaande twee blogs betroffen tools welke het aantrekken van vreemdelingen inzake Inbound Marketing faciliteren.



Even kort resumeren.

De besproken tools hebben dezelfde centrale vraagstelling: hoe laat ik vreemdelingen kennis maken met mijn product of dienst? Veelal betekent dit dat je deze doelgroep graag verwelkomt op je website. In mijn eerste blog ging ik dieper in op het creëren van blogs en alle mogelijkheden daaromtrent; in de tweede blog werd het vergrootglas verplaatst naar het veelbesproken en -beschreven onderwerp SEO (Zoekmachine Optimalisatie). Het artikel dat je nu aan het lezen bent zal zich focussen op een onderwerp welke het concept ‘marketing’ in de afgelopen jaren op haar grondvesten heeft doen schudden: social media. Platforms als Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Snapchat en YouTube hebben er namelijk voor gezorgd dat eenzijdige communicatie (bijvoorbeeld een advertentie in een krant) is verschoven naar tweezijdige communicatie. Voor het eerst in de geschiedenis is het mogelijk om massaal in gesprek te gaan met je (potentiële) klanten.

Voordat we in gaan op de mogelijkheden van social media voor jouw bedrijf, eerst even een korte geschiedenisles.

De opkomst van social media

Bij de term social media wordt, volledig terecht, vaak de term web 2.0 gebruikt. De ontwikkeling van web 1.0 naar web 2.0, aan het begin van dit millennium, is niet een overstap van één dag of één ontwikkeling. Eerder is er sprake van verschillende software ontwikkelingen en technieken (zoals XML, Javascript en Ajax) welke er voor zorgen dat gebruikers van het Internet niet alleen kunnen downloaden, maar ook zelf kunnen uploaden. Ofwel: de gebruiker van het Internet consumeert niet alleen meer, maar wordt co-creator. Eénrichtingsverkeer wordt tweerichtingsverkeer.

Deze ontwikkelingen, die er dus voor kunnen zorgen dat gebruikers van het net ook teksten, kattenfoto’s en video’s kunnen uploaden, vormen de basis van sociale platforms zoals we die nu kennen. Hyves, Myspace, Weblogs, Podcasts, Rss-feeds, YouTube en alle anderen: ze hadden allemaal niet bestaan zonder deze ontwikkelingen. Uiteindelijk hebben de individuele kenmerken van de verschillende sociale platforms, die zijn doorontwikkeld op basis van de bovengenoemde technieken, bepaald welke platforms bij het grote publiek heden ten dage bekend en in gebruik zijn.

Het gaat voor deze blog te ver om de geschiedenis van ieder individueel platform te bespreken. Wel is het zeer onwaarschijnlijk dat sociale platforms zullen verdwijnen. Als vanzelf kan het social media landschap gewijzigd worden (sterker nog, dit is momenteel flink aan verandering onderhevig); mensen zullen echter op welke manier dan ook behoefte hebben om verbonden met elkaar te zijn. Sociale platforms kunnen verdwijnen; de drang van mensen naar verbondenheid niet.

Social media voor bedrijven

Miljoenen mensen maken alleen al in Nederland gebruik van social media. Heel even kort wat statistieken van begin 2016 in Nederland:
  • Facebook: meer dan 9,7 miljoen profielen;
  • Twitter: meer dan 2,6 miljoen profielen;
  • LinkedIn: meer dan 4,6 miljoen profielen;
  • Instagram: meer dan 2,1 miljoen profielen (en flink stijgende);
  • Pinterest: meer dan 2 miljoen profielen;
  • Snapchat: meer dan 1 miljoen profielen (en flink stijgende).

Deze statistieken zijn overweldigend en opzichzelfstaand al argument genoeg om als bedrijf te overwegen om op social media actief te gaan. De massa zit klaarblijkelijk op social media. Er zijn echter nog meer argumenten voor het versterken of vervangen van de traditionele, eenzijdige communicatie:
  • Sociale netwerksites bieden veelal uitgebreide statistieken inzake volgers en berichtgeving: meten is weten. 
  • Het adverteren op social media is goedkoper en specifieker dan op traditionele media (zoals nieuwsbladen, flyers en posters).
  • Met een sociaal platform creëer je een autonoom kanaal, onafhankelijk van andere media. Toegegeven: afhankelijk van de spelregels van het betreffende platform. 
  • Sociale netwerksites zijn, in tegenstelling tot traditionele, eenzijdige platforms, interactief. Je kunt massaal in gesprek met je (potentiële) doelgroep. 

Er zijn dus argumenten te over om namens je bedrijf actief te gaan op social media. Maar hoe passen we deze strategie toe op Inbound Marketing?

Social media inzake Inbound Marketing

Laten we eerst wat clichés eruit gooien: bezint eer ge begint en ‘pick your battles’. Vandaag de dag is er een flink scala aan sociale platforms, ieder met eigen kenmerken en doelgroepen. Ga niet klakkeloos met ieder platform aan de slag, maar bepaal je imago en doelgroep en kies een platform welke daarbij aansluit. Zo is Facebook heel erg divers; is Pinterest geschikt voor de vrouwelijke doelgroep; is Instagram geschikt voor visuele content met een jongere doelgroep.

Zoals vaker vermeld: content is king! Probeer content te creëren welke aansluit bij de wensen en behoeften van je buyer personas én je imago, opdat je aan de hand van je content je kanalen kunt laten groeien en traffic naar je website kunt generen. Je website is namelijk de uitgelezen locatie om conversie van leads te bewerkstelligen, hoewel dit sinds kort bijvoorbeeld ook mogelijk is op Facebook. In veel gevallen is content herbruikbaar: je blog is namelijk uitstekend te presenteren op social media, maar ook op je website én in een nieuwsbrief.

Helaas biedt deze blog te weinig ruimte om in te gaan op bijvoorbeeld de algoritmen van social media sites of meer inzicht te bieden in adverteren op sociale platforms. De mogelijkheden voor bedrijven op social media zijn eindeloos. Wil je een keer met Mindworkz brainstormen over de mogelijkheden voor jouw onderneming? Schroom niet om vrijblijvend een keer rond de tafel te zitten.

Na de drie belangrijkste tools vermeld te hebben welke vreemdelingen naar je website aantrekken, is het voor mijn volgende blog tijd om in te gaan op de tools van de volgende stap: het converteren van bezoekers tot leads. In een eerdere blog besteedde ik reeds aandacht aan één van deze middelen: landingspagina’s;. Mijn volgende blog zal gaan over het onderwerp ‘formulieren’.

Tot die tijd, tot je dienst,

Tim Cosson,



Eigenaar Mindworkz


You may also like

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.