Inbound Marketing: het hoe en waarom van call-to-actions

/
0 Comments

In mijn voorgaande blog heb ik twee tools besproken die het converteren van bezoekers tot leads dient te versoepelen: landingspagina’s en formulieren. Deze blog beschreef onder andere wat je wél, maar vooral ook wat je níet dient te presenteren op deze pagina’s. De blog die je nu gaat lezen gaat uitvoerig in op een derde tool inzake het converteren van bezoekers: Call-to-Actions.

Laten we bij het begin beginnen: wat zijn call-to-actions? Toegegeven, Wikipedia hoeft niet de meest betrouwbare bron te zijn, maar de Wiki geeft in deze toch een bevredigend antwoord: ‘Call-to-action’, ofwel CtA is een begrip dat gebruikt wordt in marketing om potentiële kopers na het ontvangen van een reclameboodschap tot een specifieke handeling over te halen, zoals het bestellen van het product, het bellen van een telefoonnummer of het downloaden van een whitepaper. In nagenoeg alle gevallen zijn call-to-actions verweven in links, buttons of formulieren.

Letterlijk vertaald naar het Nederlands: oproep tot actie.

Kortom: we willen dat een ontvanger van onze boodschap onze pagina niet verlaat alvorens een bepaalde actie ondernomen te hebben. We willen dat de vreemdeling, die bezoeker is geworden van onze website, een concrete lead of misschien zelf al klant wordt. Of dat nu middels het downloaden van een artikel, het aankopen van een product of het achterlaten van je mailadres is: we willen actie! Maar hoe richt je je call-to-actions op een manier in dat deze het meest effect sorteren?

5 belangrijke tips voor Call-to-Actions (h2)

  1. Maak gebruik van de imperatieve vorm (of gebiedende wijs) bij begeleidende teksten. Laat aan duidelijkheid niets te wensen over en zet middels je tekst aan tot actie. ‘Neem contact met ons op.’  Om je tekstuele call-to-action te versterken kun je tevens gebruik maken van het presenteren van voordelen voor de lezer. Denk aan uitingen als ‘profiteer en download’ en ‘pak je voordeel’. 
  2. Creëer urgentie in je uitingen. Deze tip gaat ook op voor landingspagina’s, maar is minstens net zo belangrijk voor je call-to-actions. Waarom moet je ontvanger juist nu op je link klikken? Waarom moet de aanschaf van een product nu gebeuren? Omdat anders een aanbieding verloopt, je belangrijke informatie misloopt of het product niet meer leverbaar is. Het creëren van urgentie kan er voor zorgen dat mensen gemakkelijker een drempel overgaan. Let op: urgentie heeft niet alleen met tijd te maken, maar kan ook uitstekend inspelen op de behoeftes van mensen. Een bezoeker van een website aangaande fysiotherapie kan bijvoorbeeld uitstekend aangesproken worden met: ‘Heeft u fysieke klachten? Neem dan snel contact met ons op’.
  3. Bied een heldere belofte. Geef in de call-to-action aan wat mensen kunnen verwachten op het moment dat ze klikken op de link of button. ‘Lees meer over…’, en ‘Laat nu je mailadres achter voor de nieuwsbrief’ zijn heldere boodschappen die aan duidelijkheid niets te wensen overlaten. 
  4. Zorg voor zekerheid. Veel mensen zijn (al dan niet terecht) bang om data achter te laten op Internet of om een product of dienst aan te schaffen waar ze aan vast zitten. Bied ze bijvoorbeeld de zekerheid in een call-to-action dat een telefoonnummer niet voor commerciële doeleinden gebruikt gaat worden, of dat mensen bij een klik naar de volgende stap in het betaalproces nog niet vast zitten aan het product. 
  5. Maak gebruik van een button. Nu we het er toch over hebben: zorg dat deze button interactief is. Om dit punt helder samen te vatten: zorg ervoor dat je gewenste call-to-action opvalt op je pagina middels een gekleurde knop die bijvoorbeeld licht van kleur verandert op het moment dat je erop klikt. Vergeet ook zeer zeker niet een terugkoppeling te geven aan je bezoeker op het moment dat hij/zij informatie heeft achtergelaten. Er zijn overigens flink wat studies gedaan naar de effecten van kleuren op mensen. Zo bleek onder andere dat oranje een kleur is die wordt ervaren als ‘activerend’ en ‘fris’. 
Naast deze 5 belangrijke tips, zijn er nog wat algemene opmerkingen aangaande call-to-actions. Denk bijvoorbeeld goed na over de positionering van je CtA. Je wilt dat een button direct zichtbaar is voor bezoekers, opdat deze de meeste conversie genereert. Ook belangrijk: gooi bezoekers van je pagina niet dood met een wirwar aan CtA’s, maar plaats deze efficiënt en geordend.

Voldoen je CtA’s aan alle bovenstaande factoren? Dan is de kans het grootste dat je conversie bewerkstelligt en de bezoekers van je website worden getransformeerd tot leads (of zelfs klanten).

Aan de hand van de drie uitvoerig besproken tools (landingspagina’s, formulieren en call-to-actions) zijn we aanbeland bij de volgende stap inzake het proces van Inbound Marketing: het transformeren van leads tot klanten. Ik schreef al eerder over dit specifieke proces, maar ik zal in de komende blogs uitvoerig ingaan op de tools die essentieel zijn voor deze stap, zoals een goede Customer Relationship Management (CRM) en een nauwe samenwerking tussen Sales en Marketing.

Mocht je naar aanleiding van deze blog interesse hebben om een keer, geheel vrijblijvend, een gesprek met ons aan te gaan? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Ook wij willen jou aanzetten tot actie…

Tot die tijd, tot uw dienst,

Tim Cosson,

Eigenaar Mindworkz


You may also like

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.